هد هانتینگ یا شکار نیروی کار، اصطلاحی جا افتاده و اقدامی معمول در کسب و کارهای سراسر دنیاست. اساسا کمپانیهای بزرگ در کنار رکروترها یا همان نیروهای استخدامکننده در بخش منابع انسانی با کسانی به نام هد هانتر به صورت مستقل همکاری میکنند. هد هانترها وظیفهشان پیدا کردن نیروهایی است که در مراکز دیگر مشغول به کارند و شرکت میتواند از تجربه و تخصصشان استفاده کنند.
هد هانتینگ یک روش کاملا معمول میان تمام کسب و کارها و به ویژه رقبای تجاری است که به دنبال جذب و استخدام مدیران ارشد یکدیگر هستند. فرایند هدهانتینگ در بسیاری از بزرگ ترین کسب و کارهای دنیا، همیشه باعث رشد و موفقیت چشم گیر این سازمان ها شده است.
هد هانتر HeadHunter
هد هانتر شغلی است که در آن شرکتها برای موقعیتهای شغلی و نیروهای متخصص مورد نیاز خود به هد هانترها مراجعه کرده و با پرداختن مبلغی توافقی از شبکه افراد هد هانتر استفاده کرده و نیروی مورد نظر خود را پیدا میکنند. اصولا هد هانتر پس از استخدام شدن یکی از افرادی که معرفی کرده هزینه خود را دریافت میکند ولی در برخی مواقع فارغ از استخدام شدن کاندیداهای معرفی شده،هد هانتر پول خود را میگیرد. در واقع شغل هد هانتینگ شبیه مشاوران املاک یا دلالهای وامهای بانکی است که از یک سو متخصصان خبره بازار را شناسایی کرده و زیر نظر میگیرد و از سوی دیگر نیازمندیهای کسب و کارهای را رصد کرده و در نهایت هم برای متخصصان بازار و هم برای شرکتها بهرهوری بالایی از نظر ارتقای موقعیت شغلی و استخدام نیروی انسانی ایجاد میکنند.
اخلاقی بودن هد هانتینگ
به همان اندازه که پوچینگ یا هد هانتینگ امری جا افتاده است، بحث درباره اخلاقی بودن یا نبودن آن در فضای کسب و کار مناقشهبرانگیز است. اصل وفاداری به کارفرما بدون شک ویژگی قابلتحسینی است، اما در مقابل آن نمیتوان حق افراد متخصص برای انتخاب شغل بهتر و پیشرفت حرفهای را نادیده گرفت. نیروی کار این حق را دارد که مدتها روی یک پلهی نردبان ترقی شغلی در انتظار خالی شدن پوزیشن بالاتر نماند و درخواست همکاری شرکت دیگری که این پوزیشن را به او پیشنهاد میکند بپذیرد.
اساسا هد هانتینگ به نیروی کار حق انتخاب میدهد و لزوم بهبود شرایط کار را برای حفظ نیروی انسانی به سازمانها یادآور میشود و نهایتا به رشد و ارتقا هر دو کمک میکند. از طرف دیگر مسئولان منابع انسانی که در حوزه استخدام فعالیت میکنند هم این حق را دارند که به سراغ نیروی کار متخصص بروند که رزومهی شغلی آنها به خواست خودشان در فضای مجازی در دسترس است، فارغ از آنکه مشغول به کار در شرکتهای رقیب هستند یا نه.
اگر از وضعیت شغلی خود رضایت داشته باشند، قاعدتا پیشنهاد را رد میکنند، نه خطایی رخ میدهد و نه خسارتی وارد میشود.اگر هم آمادهی ایجاد یک تغییر باشند، وضعیتی شکل میگیرد که در آن نفع هر دو طرف تامین میشود به این معنا که کارگر همیشه فرصت انتخاب یک پوزیشن بهتر را دارد و از طرف دیگر کارفرما وادار میشود رضایت شغلی کارگران خود را تامین کند تا نیروی انسانی خود را به سادگی از دست ندهد و این بهبود شرایط در آینده جذب نیروی انسانی متخصص را سادهتر میکند.
فرآیند هد هانتینگ
فرایند شکار متخصصان از دو بخش اصلی تشکیل میشود:
بخش نخست آن مربوط به نیازسنجی است.
زمانیکه یک کسب و کار نیاز به استخدام نیروی متخصص و خبره دارد با یکی از شرکتهای هد هانتینگ تماس گرفته و طی یک جلسه نیازمندیهای خود را به متخصص شرکت اعلام میکند.
هد هانتر باید با توجه به نیازمندهای مشتری خود و همچنین مطالعاتی که از بازار و صنعت مربوطه دارد، بین بانک افراد خود چند کاندیدا را برای مصاحبه مشخص کند.
شکارچیان متخصص به دو شکل متخصصان مورد نظر خود را پیدا میکنند.
یک متد منسوخ ،استفاده از افراد در سازمانهای مختلف برای پیدا کردن متخصص مورد نظر است.
در این روش هد هانتر پس از دریافت نیاز شرکتها،با کمک گروهی که در شرکتهای مختلف دارد متخصص مورد نظرخود را پیدا میکند.
این روش به دلیل افزایش تقاضا و وقتگیر بودن به تدریج در حال منسوخ شدن است.
روش دیگر داشتن یک بانک اطلاعاتی و بهروزرسانی مداوم آن است.
البته برخی هد هانترها از هردوی این روشها استفاده میکنند.هد هانترها همچنین باید از صنایعی که در آن فعالیت میکنند، بازیگران اصلی، تخصصهای مورد نیاز، افراد شاخص و شرکتهای بزرگ آن اطلاعات جامعی داشته باشند.
فاکتورهای مهم جهت شناسایی توسط هد هانتر
- استایل مدیریتی
- توانمندی انگیزش کارکنان
- توانمندی رهبری
- مسئولیتپذیری
- میزان انعطافپذیری
- توانمندی کارگروهی
- نحوه رفتار در شرایط بحرانی
- استایل و توانمندی ارتباطی
- آمادگی برای یادگیری
- توانمندی شناخت بازار
- شخصیت و فیت بودن برای شغل مورد نظر
- توانمندی ساخت شبکه
- آمادگی برای تغییر
- توانمندی برای تفکر خارج از چارچوب
- شجاعت
- انرژی بالا
- فروتن بودن
- دیپلماسی و سیاست در ارتباطات
هزینه هد هانتینگ
با توجه به اینکه فرایند هد هانتینگ یک فرایند شخصیسازی شده است هزینهای که هد هانترها دریافت میکنند ممکن است با توجه به شرایط متفاوت باشد. البته همانند هر کسب و کاری هد هانترها یک قیمت عرف در بازار خود دارند. با توجه به منابع در کشور امریکا هد هانترها 30 درصد حقوق 1 سال فرد استخدام شده را به عنوان هزینه دریافت میکنند.
یکی از نکاتی که در رابطه بین هد هانترها و مشتریانشان وجود دارد تعهدی است که هد هانترها برای عدم ارتباط با فرد استخدام شده به مشتری خود میدهند. عموما کسب و کارها برای اینکه از ثابت بودن منابع انسانی خود مطمئن باشند با پرداخت مبلغی به عنوان کمیسیون به مدت دو سال از شرکت هد هانتر تعهد میگیرند که با نیروهای آنها تماس نداشته باشند. البته این مساله تنها برای شرکتهای بزرگ هد هانتینگ صادق بوده و شرکتهای کوچک معمولا به دلیل قدرت کم چنین تعهدی را به مشتریان خود نمیدهند.
منابع :
این مطلب را هم بخوانید:
More Stories
کانون ارزیابی و توسعه