HR KAR

آموزش و مشاوره درحوزه مدیریت منابع انسانی

امور رفاهی کارکنان در مدیریت منابع انسانی

امور رفاهی کارکنان

امور رفاهی کارکنان حیطه گسترده‌ای دارد که اثرات متفاوتی بر انگیزش کارکنان دارند. شناخت ابعاد خدمات رفاهی که در افزایش عملکرد مؤثر است، نقش مهمی در ارتقاء عملکرد کارکنان خواهد داشت. عملکرد کارکنان نقش مهمی در بهره‌ وری سازمان‌ها دارد. عملکرد کارکنان تحت تأثیر حوزه گسترده‌ای از عوامل فردی و سازمانی قرار دارد. یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد خدمات رفاهی هر سازمان است که با افزایش انگیزه کارکنان نقش مهمی در بهبود عملکرد آنان دارد.

Image result for welfare in hr
امور رفاهی کارکنان

برنامه هایی برای امور رفاهی کارکنان

بیمه درمان تکمیلی

با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی، بیمه‌های تکمیلی هزینه‌هایی که مازاد بر تعرفه بیمه‌های پایه (تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و ….) را پوشش می‌دهند و اهمیت زیادی برای امور رفاهی کارکنان و خانواده آنها دارند.. برخی از سازمان‌ها کلیه پرسنل خود را تحت پوشش این نوع طرح‌های بیمه‌ای قرار می‌دهند ولی برخی سازمان‌ها فقط افرادی را که تمایل دارند در این طرح‌ها عضو می‌کنند و مبلغ حق بیمه را از حقوق فرد کسر می‌نمایند

  بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه گذاری در واقع یک سرمایه گذاری مطمئن با سود تضمینی است که علاوه بر پرداخت سود علی الحساب به سپرده گذاری، شامل پوشش‌های بیمه‌ای بسیار زیادی می‌باشد. این نوع بیمه یکی از پرطرفداران‌ترین نوع بیمه در سراسر جهان است که با اضافه نموندن یک برنامه سرمایه گذاری امن به بیمه عمر بلند مدت، روز به روز طرفدارن بیشتری را در اکثر کشورها به خودد جلب می‌کند. در این طرح افراد با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه یا سالانه تحت عنوان حق بیمه علاوه بر تأمین منابع لازم برای تشکیل سرمایه‌ای در آینده برای خود، از امکانات پوشش‌های بیمه عمر نیز برخوردار خواهند شد. مانند آنچه در بالا گفته شد، برخی از سازمان‌ها کلیه پرسنل خود را تحت پوشش این نوع طرح‌های بیمه‌ای قرار می‌دهند ولی برخی سازمان‌ها فقط افرادی را که تمایل دارند در این طرح‌ها عضو می‌کنند و مبلغ حق بیمه را از حقوق فرد کسر می‌نمایند.

وام

برای اعطاء وام به کارکنان می‌توان از سه راهکاری کلی استفاده کرد:

الف) استفاده از منابع شرکت:

اولین راه برای تأمین اعتبار وام، استفاده از منابع سازمان است. یعنی باید با مقامات ارشد سازمان مذاکره‌ای صورت گیرد تا مبالغی را برای صرف در این مسیر تخصیص دهند که البته در بسیاری از سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های بخش خصوصی، استفاده از منابع سازمان مورد تأیید واقع نمی‌شود بنابراین باید از دو راه دیگر استفاده کرد.

ب) مذاکره با یک بانک:

معمولاً هر شرکتی با یک بانک تعاملات زیادی دارد و در آن محل دارای اعتبار است. مدیران ارشد سازمان با این بانک مذاکره می‌کنند تا به افرادی که از سوی سازمان به این بانک معرفی می‌شوند مبلغ مشخصی وام اعطاء شود.

ج) ایجاد صندوق وام در شرکت:

این روش بهترین راه وام دادن به کارکنان است. در این روش از ماهانه مبلغی از حقوق افرادی که سازمان کار می‌کنند کسر و در یک حساب مشخص ذخیره می‌گردد. البته فقط از افرادی که متقاضی عضویت در این صندوق هستند. سپس با توجه به آیین نامه‌ای که تدوینم گردد با استفاده از قرعه کشی ماهانه به برخی از افراد مبالغی وام تخصیص می‌یابد. اابته همواره تعدادی از افراد که نیاز ضروری به وام دارند بنا به تشخیص کمیته‌ای که برای این صندوق شکل می‌گیرد، بدون قرعه کشی و تنها با ارائه شواهد این نیاز ضروری وام خودشان را دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که ممکن است سازمان هم مبالغی را در این صندوق برای کمک به افزایش موجود صندوق اختصاص دهد.
معمولاً متولیان این امر از دپارتمان‌های منابع انسانی، اداری و مالی انتخاب می‌شوند و به دلیل حساسیت‌های مالی این بخش تحت نظر مدیران ارشد سازمان کنترل می‌شود.و این امر نقش مهمی در ارتقاء انگیزش و امور رفاهی کارکنان دارد.

امتیاز خرید با تخفیف

برای استفاده کارکنان از محصولات و خدمات سازمان می‌توان کارت‌های تخفیف را طراحی کرد و به کارکنان اعطاء کرد. این کار هم یک فعالیت در جهت امور رفاهی کارکنان و هم یک نوع فروش داخلی است. از این طریق علاوه بر ایجاد حس خوب در کارکنان سازمان، افراد با محصولات و خدمات سازمان کاملاً آشنا می‌شوند و این امر در مواجه کارکنان با مشتریان سازمان بسیار اثر گذار است. راهکار دیگر مذاکره با سایر سازمان‌های دیگر برای استفاده کارکنان ما از محصولات و خدمات آنها است. این مذاکره می‌تواند برای استفاده متقابل از محصولا و خدمات باشد. به طور مثال شرکتی که تولید کننده مواد غذایی است با شرکتی که تولید کننده لباس است مذاکره می‌کنند و کارت‌های تخفیفی را طراحی می‌کنند تا کارمندان شرکت اول بتوانند از محصولات شرکت دوم خرید کنند و بالعکس.

استفاده از سایت‌های تخفیف گروهی

این سایت‌ها محصولات و خدماتی را برای خرید عرضه می‌کنند که دارای تخفیف می‌باشد. معروف‌ترین سایت ایرانی تخفیف گروهی در ایران، تخفیفان است و تخفیف‌های ارائه شده در این نوع سایت‌ها بسیار زیاد و از ۵ تا ۹۵ درصد است. هدف از ارائه تخفیف، آشنا شدن مخاطبین با ارائه دهنده آن کالا و یا خدمات است. سازمان‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و برای امور رفاهی کارکنان خودشان از آن استفاده کنند. به طور مثال یک شرکت می‌تواند همه یا برخی از کارکنان خود را برای صرف شام در یک رستوران و یا تماشای یک فیلم سینمایی دعوت کند.
برخی از خدماتی که می‌توان در این سایت‌های برای امور رفاهی کارکنان سازمان‌ها استفاده کرد عبارتند از:
• صرف غذا در رستوران و کافی شاپ ها
• مشاهده یک فیلم سینمایی یا تاتر
• استفاده از خدمات آتلیه‌های عکاسی
• استفاده از خدمات تفریحی و ورزشی مانند استخر، پارک آبی، شهربازی، سالن‌های ورزشی و ….
• دوره‌های آموزشی
• مراکز پزشکی و سلامتی مانند دندانپزشکی، انجام آزمایشات و ….
• تورهای مسافرتی و محل اقامت

پزشک سازمانی

بسیاری از سازمان‌ها یک قرار داد با یک پزشک منعقد می‌کنند تا به صورت ادواری مثلاً هفته‌ای یکبار در سازمان حضور یابند و کارکنانی که نیازمند مراجعه به پزشک هستند از این فرصت استفاده می‌کنند. به خصوص در سازمان‌های تولید که امکان ایجاد مشکلاتی برای سلامتی همکاران وجود دارد این مسئله بسیار واجب‌تر است. این کار فوایدی زیادی دارد. اولاً صرف جویی در زمان مراجعه همکاران به دکتر اتفاق می افتد و دوما باعث افزایش روحیه کارکنان و حس اهمیت داشتن برای کارفرما می‌شود و از طرفی دیگر پزشکی که همواره به یک سازمان مراجعه می‌کند با مشکلات کلی آن محل و ایرادات آن محل کار کاملاً آشنا می‌شود و می‌توان از ایشان برای عارضه یابی و اصلاح مشکلات سلامتی در محل شرکت وارتقاء امور رفاهی کارکنان استفاده کرد.

برگزاری جلسات آموزش بهداشت

اگر در سازمان جلسات آموزشی برگزار شود که آموزش‌هایی در جهت سلامتی افراد داده شود هم از طریق توجه به سلامت پرسنل باعث افزایش روحیه کارکنان می‌شود و هم باعث کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم درمانی می‌شود. هزینه‌های مستقیم هزینه‌هایی است که سازمان و کارکنان برای حل مسائل ایجاد شده در زمینه سلامتی می‌پردازند و هزینه‌های غیر مستقیم، هزینه‌هایی است که حضور نیافتن یک کارمند در محل کار و یا نداشتن بهره وری به دلیل کسالت برای سازمان ایجاد می‌شود.

تبریک اتفاقات خوب در زندگی کارکنان

به تناسب تصمیم مدیران سازمان یک یا چند مورد را می‌توان در برنامه قرارد داد مانند: سالگرد تولد، سالگرد تولد فرزندان کارمندان، سالگرد ازدواج

تبریک اتفافات خوب در زندگی فرد با ارسال دسته گل و یا هدیه به محل مراسم

تسلیت گفتن در اتفاقات ناگوار که برای کارکنان روی می‌دهد

به طور مثال نصب یک نوشته در تابلوی اعلانات سازمان در هنگام فوت بستگان کارکنان و یا ارسال دسته گل به مراسم ختم ایشان

تهیه محل اقامت برای مسافرت کارکنان

سازمان‌های مختلف به تناسب ابعاد سازمان و میزان دارایی‌های سازمان و مبلغی که به امور رفاهی کارکنان اختصاص می‌دهند راهکارهای مختلفی را انتخاب می‌کنند که شامل موارد زیر است:

الف) خرید مجموعه‌هایی برای اقامت کارکنان در زمان مسافرت در شهرهای توریستی شمال کشور و یا شهرهای زیارتی مثل مشهد، که طبیعتاً هزینه بالایی برای خرید و نگهداری این مجموعه‌ها مورد نیاز است.
ب) عقد قرار داد با مجموعه‌های اقامتی برای استفاده کارکنان از این محل‌ها
ج) استفاده از سایت‌های تخفیف گروهی
د) استفاده از مکان‌های اقامتی سازمان‌های دیگر در قبال پرداخت هزینه

ورزش و مسابقات ورزشی

برگزاری مسابقات ورزشی نقش مهمی در روحیه کارکنان سازمان و ارتقاء امور رفاهی کارکنان دارد. با توجه به امکانات سازمان می‌توان کارهای متفاوتی در این حوزه کردو اگر سازمان شما دارای فضایی برای برگزاری مراسم ورزشی مانند فوتبال و والیبال است می‌توانید با زمان بندی‌های مشخصی امکان استفاده از این فضاها را به کارکنان بدهید. و همین طور در برخی ایام مسابقاتی را برای کارکنان ترتیب دهید که هم فضای دوستی را بین کارکنان گسترش می‌دهد و هم بسیار لذت بخش است.
اگر سازمان شما این طور فضایی را در اختیار ندارد می‌توانید از سالن‌های ورزشی خارج سازمان استفاده کنید و برای کاهش هزینه‌ها، همان طور که در بالا توضیح دادیم از سایت‌های تخفیف گروهی استفاده کنید.

توجه به خانواده افراد در امور رفاهی کارکنان

در بسته‌های مزایای رفاهی باید به خانواده افراد توجه شود. زیرا حمایت عاطفی آنها باعث بهبود بهره وری کارکنان ما خواهد بود. به طور مثال برخی از سازمان‌ها در اعیاد و مناسبت‌ها مراسم مهمانی ترتیب می‌دهند که افراد با خانواده‌هایشان در آن شرکت می‌کنند.

این را هم بخوانید: مدل گالوپ در دلبستگی کارکنان

سایت :hrmpractice-welfare