HR KAR

آموزش و مشاوره درحوزه مدیریت منابع انسانی

شکایت کارکنان در اداره کار

شکایت کارکنان در اداره کار

شکایت کارکنان در اداره کار

شکایت کارکنان و نحوه رسیدگی در اداره کار

شکایت کارکنان در اداره کار به این صورت می باشد که در ابتدا اختلافات باید از طریق سازش مستقیم بین کارگر و کارفرما و خارج از اداره کار حل و فصل شود. چنانچه سازش مستقیم بین طرفین اتفاق نیافتد کارگر می تواند با شکایت به اداره کار ادعای خود را مطرح کند. در جریان جلسات اداره کار نیز سازش بین کارگر و کارفرما امکان پذیر است که در اینصورت اداره کار رای سازشی صادر می کند.

مراحل رسیدگی به شکایت کارکنان و نحوه رسیدگی در اداره کار

الف : شکایت بدوی و رسیدگی در هیات تشخیص

برای شکایت کارگران از کافرما مراحل زیر طی می شود:

۱- مراجعه به اداره کار محل (و یا استفاده از سامانه جامع روابط کار) و طرح شکایت در فرم دادخواست مخصوص اداره کار

۲- تکمیل فرم شکایت اداره کار و ارائه به اداره کار همراه با مدارک لازم ثبت شکایت

مدارک لازم برای شکایت در اداره کار : کپی شناسنامه از صفحه اول و دوم و اصل شناسنامه – کپی کارت ملی و اصل آن – کپی صفحه اول دفترچه بیمه (در صورت وجود) – فرم تکمیل شده دادخواست بدوی

۳-پس از ثبت شکایت وقت رسیدگی جلسه اول تعیین شده و به طرفین ابلاغ می شود.

کارفرما پس از دریافت برگه ابلاغیه باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه و از جزئیات دادخواست کارگر و زمان جلسه رسیدگی اطلاع پیدا کند. 

۴-رسیدگی در جلسه اول اگر منجر به رای شد که رای صادر می شود و در صورت عدم امکان صدور رای رسیدگی در هیات تشخیص تجدید جلسه شده و در جلسه دوم رسیدگی ادامه یافته و رای صادر می شود.

۵- رای صادر شده از هیات تشخیص پس ابلاغ به هریک از طرفین تا مدت ۱۵ روز قابل اعتراض است.

ب: تجدید نظر و رسیدگی در هیات حل اختلاف

۱-چنانچه هر یک از طرفین به رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشند باید با تکمیل فرم دادخواست تجدید نظر خواهی در مهلت ۱۵ روزه اعتراض خود را در اداره کار ثبت کنند.

۲- پس از اتمام مهلت ۱۵ روزه هر یک طرفین وقت جلسه رسیدگی تعیین شده و دعوتنامه به هر یک از طرفین ابلاغ می شود.

۳- در جلسه رسیدگی اول به پرونده رسیدگی و در صورت امکان رای صادر می شود.

۴- چنانچه جلسه اول رسیدگی منجر به رای نشود تجدید جلسه و از طرفین برای حضور در جلسه دوم دعوت به عمل می آید.

۵- در نهایت هیات حل اختلاف رای صادر کرده و رای صادره قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

پس از قطعی شدن رای، کارگر یا کارفرما و یا هر دو می توانند اعتراض خود به رای قطعی شکایت اداره کار در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند. نکته مهم این است که در دیوان عدالت اداری کارگر یا کارفرما علیه همدیگر نمی توانند ثبت شکایت بکنند بلکه باید به رای اداره کار و علیه اداره کار صادر کننده رای شکایت ثبت کنند

امکانات سامانه جامع اداره کار

در خصوص شکایت کارکنان و نحوه رسیدگی در اداره کار امکاناتی که این سامانه در اختیار افراد قرار داده است،

مواردی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود لازم نیست که برای پیگیری موضوعی خاص به اداره کار مراجعه کنید.

از جمله برخی از خدمات و امکانات سامانه جامع اداره کار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ثبت دادخواست مرتبط با دعاوی کارگر و کارفرما
  • ثبت لایحه دفاعیه دعاوی کار
  • بارگذاری مدارک مرتبط با دعاوی کار
  • ثبت الکترونیکی انواع قرارداد کار
  • ارائه درخواست بیمه بیکاری
  • ارسال الکترونیکی اخطاریه، ابلاغیه، احظاریه و صدور رای مراجع اداره کار
  • تایید صلاحیت قانونی انواع شرکت‌های خدماتی
  • به ثبت رسیدن تقاضاهای مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور

وجود سامانه جامع اداره کار،منجر به حل بسیاری از مشکلات شده است.

گاهی برای برخی از افراد امکان این که به اداره کار حضوری مراجعه کنند، وجود ندارد

و در این صورت می‌توانند تمامی امکانات و خدمات مربوطه را به صورت الکترونیک در سامانه انجام دهند.

نمونه لایحه دفاعیه کارگر در اداره کار جهت دریافت مطالبات

ریاست محترم هیات حل اختلاف اداره کار

با عرض سلام و ادب، احتراماً اینجانب ……………………. در خصوص دادنامه شماره …………………… صادره از هیات محترم تشخیص موضوع پرونده شماره کلاسه که در تاریخ …………………. به بنده ابلاغ گردید، بدین وسیله در فرجه مقرر قانونی به شرح ذیل مراتب اعتراض خویش را به استحضار می رسانم:

هیات محترم رسیدگی کننده؛ در دادنامه اصداری از شعبه محترم هیات تشخیص ذکر گردیده است.

حال آنکه به دلایل ذیل الذکر رای صادره قابلیت نقض دارد:

طبق توافق فی مابین اینجانب و شرکت …………………………مقرر گردید یک دوره حدود یک ماهه مشغول به فعالیت شوم و در صورتیکه درخصوص ساعات کاری و نوع فعالیت و سایر جهات باهم به توافق رسیدیم قرارداد کتبی برای دوره ۲ ساله منعقد گردد. اما بعد از اینکه از تاریخ ۱۷/۸/۱۴۰۰ لغایت ۵/۱۰/۱۴۰۰ در شرکت نامبرده در سمت پشتیبان نرم افزار مشغول به فعالیت بودم النهایه پس از تاریخ ذکر شده به توافق نهایی نرسیده و منجر به قطع همکاری گردید. حال به دلیل فقدان قرارداد کتبی  برای اثبات ایام کارکرد خویش که به مدت ۴۸ روز می باشد به مستندات، قرائن، شواهد و امارات موجود در پرونده استناد می نمایم.

در بسیاری از شرکت ها نیز متعارف است که قراردادی کتبی منعقد نمی گردد

و براساس قوانین مصوبه اداره کار نیز الزامی برای انعقاد قرارداد کتبی وجود ندارد.

به همین دلیل از محضر هیات محترم حل اختلاف تقاضا دارم با در نظر گرفتن امارات و مستندات ارائه شده که مودایی جهت اثبات رابطه کارگری کارفرمایی فی مابین برای موعد مذکور می باشد دادنامه صادره از هیات تشخیص را نقض و درخواست صدور حکم شایسته مورد استدعاست.

منابع :

www.ilna.ir

این مطلب را هم بخوانید :

قوانین کار و بیمه تامین اجتماعی