HR KAR

آموزش و مشاوره درحوزه مدیریت منابع انسانی

مدل SBI در ارائه بازخورد

مدل SBI در ارائه بازخورد

مدل SBI در ارائه بازخورد یک ساختار ساده برای ارائه بازخورد ارائه می دهد که پیام شما را متمرکز و سازنده نگه می دارد و احتمال ارسال و دریافت صحیح آن را افزایش می دهد. توانایی دریافت و ارسال بازخورد مهارت مهمی است که وقتی به طور موثر انجام شود، می تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند. با این حال ارسال و دریافت بازخورد اغلب یکی از چیزهایی است که ما بیشتر در محیط کار از آن می ترسیم. بنابراین، راهی وجود دارد که اطمینان حاصل کند که مکالمات بازخوردی سازنده و مثبت است، نه چیزی که باید  اجتناب کرد.

در این زمینه کن کریوس، مدیر آموزش و توسعه سازمانی در SEEK، استفاده از مدل “وضعیت – رفتار – تاثیر “(SBI) را پیشنهاد می دهد. 

مدل SBI در ارائه بازخورد
مدل SBI در ارائه بازخورد

روش SBI یک ساختار ساده برای ارائه بازخورد ارائه می دهد که پیام شما را متمرکز و سازنده نگه می دارد و احتمال ارسال و دریافت صحیح آن را افزایش می دهد.

در مدل SBI در ارائه بازخورد در سه گام موقعیت،رفتار و تاثیر صورت می پذیرد.

Situation موقعیت

اولین گام درارائه بازخورد این است که، به طور واضح موقعیتی را که به آن اشاره می کنید، مشخص کنید.

مثلا: “در جلسه هفته گذشته با مشتری ما پیتر …”

Behavior رفتار

گام بعدی، توصیف رفتارهای خاصی است که می خواهید به آن ارجاع بدهید. بسیار مهم است که فقط رفتارهایی را که به طور مستقیم مشاهده کرده اید، بیان کنید نه پیش بینی و یا تصور ذهنی در مورد این رفتارها.اطمینان حاصل کنید که روی رفتارها تمرکز کنید، نه خود شخص.

مثلا: “در طول جلسه هفته گذشته با مشتری ما پیتر، متوجه شدم که شما سه بار با او صحبت کرده اید، و زمانی که او سعی کرد صحبت کند، شما ظاهرا به او بی اعتنا بودید.”

مثال: قرار بود گزارش پروژه را اول ماه تحویل بدی، الان 5 روز از اون تاریخ گذشته…

Impact تاثیر

آخرین مرحله این است که توضیح دهید که چگونه اقدام فردبر کسب و کار تاثیر گذاشته است. سعی کنید فرد را قانع کنید که در پایان دریافت بازخورد می تواند بر روی بازخورد داده شده اقدام کند و اشتباه و یا رفتار خود را اصلاح سازد. مثلا: “در طول نشست هفته گذشته با پیتر، متوجه شدم که شما سه بار به او صحبت کردید، و زمانی که او سعی کرد صحبت کند، شما ظاهرا به او بی اعتنا بودید. من فکر می کنم این تاثیر منفی بر روابط ما با مشتری داشت و وی با احساس اینکه اصلا حرفش شنیده نشده است از جلسه خارج شد. من از این موضوع ناراحتم چرا که فکر میکنم این فرصت تجاری و همکاری را از دست دادیم.

مدل SBI در ارائه بازخورد

ارسال و دریافت بازخورد اغلب یکی از چیزهایی است که ما بیشتر در محیط کار از آن می ترسیم.

بنابراین، راهی وجود دارد که اطمینان حاصل کند که مکالمات بازخوردی سازنده و مثبت است، نه چیزی که باید اجتناب کرد.
طبق گفته کن کریوس، مدیر آموزش و توسعه سازمانی در SEEK، اگر بتوانید مهارت درست بازخورد دریافت کردن و ارسال کردن را به دست بیاورید، می‌توانید به دیگران کمک کنید که به بالاترین حد پتانسیل‌شان برسند.

برای اینکه این مهارت را بدست آورید یک ابزار توسعه یافته تحت عنوان مدل “وضعیت – رفتار – تاثیر “(SBI) استفاده کنید.
روش SBI یک ساختار ساده برای ارائه بازخورد ارائه می دهد که پیام شما را متمرکز و سازنده نگه می دارد و احتمال ارسال و دریافت صحیح آن را افزایش می دهد.

مراحل انجام مدل SBI در ارائه بازخورد

 درخواست بازخورد

در طرف دیگر دریافت بازخورد، هیچ یک از ما کاملا خود آگاه نیستیم.

کن پیشنهاد می دهد که مکالمات بازخورد را با یک ذهنیت کنجکاو و باز انجام دهید، به ویژه هنگامی که آن چیزی است که نمی خواهید بشنوید.


کن اعتقاد دارد که اگر بازخورد را به عنوان یک فرصت برای رشد و توسعه مشاهده کنید، کمتر احتمال دارد که احساس کنید مورد حمله قرار گرفته اید.


یکی از راه هایی که باعث می‌شود تا دریافت بازخورد بهتر انجام شود این است که سعی کنید همیشه از طرف مقابلتان بخواهید تا بازخورد را با یک روند مشخص به شما ارسال کند. کن باز هم برای این موضوع ازار SBI را پیشنهاد می‌دهد.

به عنوان مثال :
[وضعیت] سلام آنجلا، در طول نشست هفته گذشته زمانی که خلاصه ای از اقدامات خود را ارائه می‌دادم، [رفتار] چه احساسی درباره‌ی سبک ارتباطی من داشتی؟[تاثیر] به طور خاص چه پیشرفتی باید در سبک ارتباطی ایجاد شود تا به دستیابی به نتایجی که در سال آینده امیدواریم به آن‌ها دست یابیم، کمک کند؟

مدل SBI در ارائه بازخورد یک ساختار واضح برای ارائه و دریافت بازخورد ارائه می دهد.

صرف نظر از اینکه شما در طرف ارسال یا دریافت بازخورد هستید،

مهم است که آرام باشید، احساسات خود را مدیریت کنید و به نظرات دیگران گوش دهید.
در اینجا چند نکته مفید برای مکالمات بازخوردی را شرح می‌دهیم:

هنگام ارسال بازخورد

• بازخورد باید به موقع باشد تا فرد دریافت کننده بازخورد بتواند به راحتی این وضعیت را به یاد بیاورد.
• لحظه مناسب را انتخاب کنید،سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که هر دو طرف از لحاظ ذهنی آماده هستند.
• هنگام ارائه بازخورد کاملا آماده باشید و سعی کنید که افکار و احساساتتان را مدیریت کنید.
• در مورد رفتاری که در مورد آن بازخورد می‌دهید، اطلاعات بدهید تا احساس شود که نظرات شما هدفمند است.
• در مورد کارهایی که فرد درست انجام داده هم نظرات مثبتی ارائه دهید.

هنگام دریافت بازخورد

• خوب گوش کنید و ذهن خود را باز نگه دارید.
• بازخورد را به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری در نظر بگیرید.
• حتی اگر با نظر طرف مقابل موافق نیستید، این موضوع را با او در‌میان بگذارید.

www.ccl.org

این مطلب را هم بخوانید:

ارزیابی عملکرد کارکنان